Būvdarbu zonā veiksmīgi pārvietots sarkanais ozols
14.06.2023Naktī uz 14.jūniju no pagaidu novietnes pie iebrauktuves Rīgas starptautiskajā autoostā uz pastāvīgo atrašanās vietu Ģenerāļa Radziņa krastmalā tika pārvietots un iestādīts autoostas sarkanais ozols. Pārstādīšanas darbus veica pilnsabiedrība “RBBL” kopā ar uzņēmumu “LABIE KOKI” projekta “Rail Baltica” integrēšanai Rīgas centra infrastruktūrā ietvaros.
Ozola pārvietošana bija tehniski sarežģīta operācija, kas ilga gandrīz deviņas stundas. Pārvietojamā koka svars kopā ar metāla palīgkonstrukcijām bija aptuveni 40 tonnas. Sākumā ozols ar celtni tika uzlikts uz treilera, pārvietots 150 metrus pa Maskavas ielu un pēc tam iecelts tā turpmākajā atrašanās vietā.
Lai ozola pārvietošana naktī plānotajā laika posmā noritētu bez sarežģījumiem, būvnieki, sadarbībā ar vairākiem atbildīgajiem pilsētas dienestiem, jau 5.jūnijā uzsāka sagatavošanās darbus. Tika atbrīvots koka pārvietošanas koridors – pārlikti tramvaju kontakttīkli, nolīmeņoti vai noņemti traucējošie balsti, pazeminātas atsevišķas apakšzemes komunikācijas. Tas bija daudzu dienestu, uzņēmumu kopdarbs, izvērtējot visus iespējamos traucējošos faktorus un riskus ozola pārvietošanas ceļā.
Rīgas autoostas sarkanais ozols ir dendroloģiski vērtīgs un Latvijā salīdzinoši reti sastopams koks, kas tika iestādīts 1964.gadā, kad tika būvēta autoosta. Ozols pilnveido ainavu Rīgas vēsturiskajā centrā, autoostas kontekstā tam ir svarīga emocionāla un vēsturiska vērtība. “Rail Baltica” izbūves dēļ 2020.gada janvārī koks tika pārvietots uz pagaidu atrašanās vietu Rīgas autoostā.
Ozols būs skaists un spēcīgs akcents jaunajā vidē pēc tam, kad Ģenerāļa Radziņa krastmalā, autoostas un centrāltirgus apkaimē noslēgsies būvdarbi, lai Rīgas centrā integrētu “Rail Baltica” infrastruktūru. Lai zeļ un kuplo!
Neliels video ieskats pārvietošanas procesā.