Logo hamburger
Par mumsarrow
Darbības jomasarrow
Aktualitātes
Projekti
Galerijas
Kontakti
icon
En Lv
img

“Binders”: brūkošie ceļi rada zaudējumus visai sabiedrībai

06.02.2013

Lai vērstu valdības vadītāja uzmanību uz tuvākajā nākotnē iespējamo Latvijas autoceļu tīkla sabrukumu bez konkrēta to uzturēšanai un būvniecībai ilgtermiņā paredzēta finansējuma modeļa, šodien CBF SIA „Binders” valdes loceklis Normunds Luste kopā ar citiem nozares pārstāvjiem tikās ar Ministru Prezidentu Valdi Dombrovski.

Normunds Luste:

„Ceļu būvētāji nelūdz ne pārdalīt, ne ko atņemt citām nozarēm. Mēs vēršam uzmanību uz negodīgumu tā finansējuma izlietojumā, kas pienākas visiem autoceļu lietotājiem Latvijā. Piemēram, akcīzes nodokļa ieņēmumi katru gadu ir apmēram 330 miljonu latu, no kuriem tikai 19% tiek izmantoti ceļu remontiem un uzturēšanai. Mums nav svarīgi, kā šādu modeli sauc – autoceļa fonds, iezīmētais finansējums vai kā citādi. Būtiski ir kaut pakāpeniski izveidot efektīvu ilgtermiņa modeli”.

CBF SIA „Binders” uzskata – valdībai un sabiedrībai kopumā ir būtiski zināt, ka cilvēki Latvijā ne tikai pārvietojas pa sliktiem autoceļiem, bet pastāvīgi par to vēl piemaksā, piemēram, papildus tērējot degvielu un remontējot salauztos transporta līdzekļus. VAS „Latvijas Valsts ceļi” aprēķinājusi, ka gada laikā katastrofāli slikto ceļu dēļ sabiedrībai tiek radīti dažāda veida zaudējumi 585 miljonu latu apmērā.

Normunds Luste:

„Būvnieki ceļus būvē vai rekonstruē, atbilstoši izstrādātajam projektam, būvuzraudzības stingrā kontrolē, un jaunbūvju garantijas termiņš vidēji ir 5 gadi. Pērn „Binders” rekonstruētajai Zirņu-Ganību ielai Liepājā ir pat desmit gadu garantija. Ceļu būves process Latvijā neatšķiras no tā, kāds tiek realizēts Lietuvā vai Igaunijā. Atšķirība ir finansējumā. Ceļu būvnieki uzskata, ka sabiedrībai būtu arī jāzina, kā Baltijas valstīs atšķiras valsts autoceļu viena kilometra finansējums no valsts budžeta. 2012. gadā Igaunijā tie bija 7658 LVL, Lietuvā – 6536 LVL, bet Latvijā – 2710 LVL. Tā ir atbilde oponentiem, kuri Lietuvas un Igaunijas ceļus piesauc kā piemēru, no kā vajadzētu mācīties Latvijas ceļu būvētājiem.”.

„Binders” aicina valdību  saskatīt brūkošos ceļus ne tikai kā ceļu būves nozares problēmu, bet visas sabiedrības nelaimi. Latvijas nodokļu maksātājiem ir tiesības beidzot saņemt to, par ko viņi pilnā apmērā vairākus gadus ir maksājuši, bet pretī saņēmuši niecīgu daļu.